Artykuły dot. negocjacji

Podstawa podstaw

Negocjator / Baza wiedzy / Podstawa podstaw

Podstawa podstaw

Jeśli chcesz nauczyć się negocjować to ten artykuł jest dla Ciebie bardzo ważny. Powód na to jest prosty: według słownika, podstawa to coś nawiązującego do lub tworzącego fundament lub esencję. Z tego wynika, że aby móc cokolwiek dalej tworzyć lub rozumować, należy wpierw posiadać do tego podstawy. Zatem w tym artykule drogi Czytelniku przedstawię Ci dokładnie to – esencję negocjacji – podstawę, na której jest oparte wszystko, co będzie ukazywać się w przyszłych artykułach. Ten artykuł jest bardzo ważny. Zapraszam do lektury! PODSTAWY PODSTAWA NEGOCJACJI  

Podstawa podstaw negocjacji

Budowa naszego mózgu powoduje, że człowiek podejmuje decyzje na podstawie emocji. Zostało to potwierdzone badaniami. Istotą jest rozumienie zjawisk opartych na emocjach a narzędziem jest oddziaływanie na nie. Gdyby człowiek był w pełni racjonalny, negocjacje sprowadzałyby się do arkusza kalkulacyjnego i wszystko byłoby wyrażane numerycznie. Jak pokazuje nauka, człowiek jest w pełni podatny na emocje, wewnętrzne samopoczucie dyktuje jego zewnętrzne interakcje ze światem a informacje, które używa do myślenia są jedynie wkładem percepcji i ograniczone przez założenia.  

Wchodząc w kontekst negocjacji musimy wejść w osobowość negocjatora, jeżeli chcemy utrzymać kierunek na sukces. Wiąże się to z przyjęciem pewnych postaw, które w konsekwencji przełożą się na nasze wszelkie zachowania.

1. Po pierwsze, postawa zorientowana na człowieka. Ludzie, z którymi negocjujemy zasługują na indywidualne i niesfałszowane traktowanie. To znaczy, że poznajemy człowieka w oparciu o to, jak my osobiście go odbieramy. Błędami mogą być np. postrzeganie człowieka przez pryzmat organizacji, którą reprezentuje lub uogólnienie naszego postrzegania o innych ludzi z tej organizacji. Nawet jeżeli mamy gorsze doświadczenia z jakąś organizacją, to w żaden sposób sobie nie pomożemy jeżeli przed spotkaniem z nowym ich przedstawicielem nastawimy się negatywnie. Taki błąd atrybucji spowoduje jedynie spiralę nienawiści, a to oddali nas od wszelkiego porozumienia. Ludzie są z założenia dobrzy. 2. Po drugie, postawa empatyczna. Każda interakcja międzyludzka to rozgrywka emocji. Pierwszym krokiem do nawiązania komunikacji emocjonalnej jest zaakceptowanie człowieka jakim jest. Dopiero wtedy odblokowujemy dostęp do racjonalnego myślenia partnera, dzięki czemu możemy przeprowadzić go przez rozmowę o interesach. 3. Po trzecie, postawa skupiona na interesach wszystkich stron. Zawodowy negocjator przystępuje do rozmów świadomy swoich interesów. Negocjacje to czas aby dogłębnie zrozumieć interesy partnera i pomóc mu poznać swoje. Okazanie zainteresowanie i szacunku wobec jego interesów oraz osoby to kolejny krok do nawiązania pozytywnej relacji emocjonalnej. 4. Po czwarte, postawa szacunku. Szacunek to kolejny klucz do ludzkich emocji . Dzięki niemu czujemy się docenieni i traktowani partnersko. Bez podstawowego szacunku nie przejdziemy do emocji, w których mamy pozytywne odczucia w stosunku do kogoś – a to jest jednym z warunków osiągnięcia porozumienia wygrana – wygrana. W każdej sytuacji można zachować spokój i szacunek. 5. Po piąte, postawa przyjęcia perspektywy my. Możemy zamknąć swoją uwagę wokół naszych interesów lub możemy otworzyć uwagę na interesy partnera i przyjąć perspektywę my. W ten sposób wspólnie pochylamy się nad naszymi (twoimi i moimi) interesami i podchodzimy do negocjacji jak do rozwiązywania łamigłówki. Opracowujemy wspólnie (ty i ja) rozwiązanie, które pomoże jak najpełniej zrealizować wszystkie interesy, zarówno twoje jak i moje – czyli nasze.  Wtedy my osiągamy zadowalające porozumienie!   Zobacz inne artykuły z tego bloku tematycznego: PODSTAWY NEGOCJACJI Czym są negocjacje? Najważniejsze pojęcia w negocjacjach. Podstawy negocjacji. Zasady negocjacji. Przygotowanie do negocjacji. Cele w negocjacjach w biznesie. Etapy negocjacji. Proces negocjacji biznesowych. Zaufanie w negocjacjach. Sprawdź też najbliższe szkolenia z negocjacji i ofertę usług negocjacyjnych.